Rijeka-Paris-Texas, ponatis

Dallas, 2024

Piše: Matej Krajnc

Pričujočo kompilacijo, ki so jo nekateri imenovali “reški Paket aranžman”, je svojčas natisnila založba Helidon, zdaj pa, po 37 letih, prihaja med nas pri Dallasu, spet na vinilu in z izdatnim spremnim gradivom. Alternativna rockovska kultura je bila v osemdesetih letih 20. stoletja v Jugoslaviji pestra in bogata, pojavljati so se začele prve zasebne založbe, med drugimi Slušaj najglasnije, FV in Front rock. Leta 1987, ko je izšla pričujoča kompilacija, za katero sem slišal v Politikinem zabavniku in Glasbeni mladini in jo promptno nabavil, se je v bivši državi že kuhalo, bratstvo in enotnost sta se počasi krhala, a glasbena scena je bila med najbolj zanimivimi in raznolikimi, zdaj vemo, celo v svetovnem merilu. Reka je imela nekaj akterjev, čeravno se je v obdobju postpanka in novega vala bolj govorilo o Zagrebu in Beogradu, pa tudi o Ljubljani in Mariboru po zaslugi zasedb, kot so bili Pankrti, Lačni Franz in Videosex. Blizu, v Opatiji, so prvenec pripravile Cacadou Look. Z reške scene so se med drugim že uveljavili Parafi, kot nekakšna jugo-Eurythmics pa Denis i Denis, vendar splošna medijska pojavnost akterjev s tega konca ni bila pogosta in vsaj na videz ni tvorila tako močne scene kot zgoraj omenjena mesta. Goran Lisica Fox, takrat novinar, producent in tudi že založnik, se je spomnil na Wima Wendersa, zavedajoč se, da je treba vtis popraviti in da Reka premore eno najmočnejših rockovskih scen tistega časa. Na pričujoči kompilaciji je zbral zasedbe Let 3, Idejni nemiri, Ogledala, Fit, Grad, Grč in Strukturne ptice. V prvi in slednji je bil aktiven basist Damir Martinović, pozneje bolj znan kot Mrle, ko je njegova matična zasedba Let 3 izdala prvenec Two Dogs Fuckin’ in začela niz zanimivih in kontroverznih diskografskih izdaj. V priloženem spremnem tekstu lahko preberete, kako je šlo od Let 2 v Let 3, nekaj prepotrebnih podatkov pa tudi o drugih bendih, ki pozneje so ali niso nadaljevali, a zvečine so. Zapisano je tudi, da je sedem zasedb, vključenih na pričujočo kompilacijo, skupaj objavilo 24 studijskih albumov, pa še nekaj kompilacij in plošč v živo.

Čisto na začetku slišimo Grč z znamenito Noćas se Beograd pali, čisto na koncu pa Strukturne ptice s pesmijo San (Ptice so sicer objavile tudi pesem Hramovi, del kompleksnejše kompozicijske strukture). Večina gradiva je bilo posnetega v ljubljanskem studiu Tivoli, nekaj pa v takisto ljubljanskem studiu Top Ten; navezava Fox-Reka-Ljubljana je za zgodovino (popularne) glasbe v bivši državi in vobče precej pomembna in bi veljalo o njej spisati monografijo; nedavno tega smo sicer že dobili kompilacijo Reški novi val z izdatnim spremnim gradivom. Ob vsej bogatiji reške scene gre pri navezi za pisano paleto pomembnih slovenskih zasedb, s katerimi je Fox sodeloval in svoj Dallas zasidral (tudi) v Ljubljani, kar je pomenilo zanimivo rockovsko slovensko-hrvaško založniško bilateralo, ki še traja. Založba Dallas je poleg ZKP, Helidona in Nike trenutno zelo aktivna pri ponatisih ključne nekdanje skupne glasbe, ki dandanes na srečo spet postaja vse bolj bratska in enotna. Ponatis kompilacije Rijeka-Paris-Texas pomeni še eno pomembno poglavje v tej zgodbi.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.